Search This Blog

Happy Children

Happy Children
Children at Dhapo Colony Slum

Sunday, June 21, 2020

STARS Project in Six Indian States

वर्ल्ड बैंक मानव संसाधन मंत्रालय को 500 मिलियन डॉलर का कर्ज एसटी एआरएस परियोजना के तहत 6 राज्यों केरल, राजस्थान, ओडिशा, मध्य प्रदेश, महाराष्ट्र एव्ं हिमाचल प्रदेश के लिये देने जा रहा है। दिलचस्प ये है कि इस प्रोजेक्ट में वर्ल्ड बैंक का योगदान मात्र 15% का  होगा जबकि केंद्र व राज्य सरकारों के द्वारा शेष 85% राशि वहन की जायेगी। परियोजना में निजी संस्थानों की भागीदारी को तरजीह दी गई है जिसका सीधा मतलब है सार्वजनिक शिक्षा व्यवस्था को और बदहाल कर निजी मुनाफे के लिए प्रारंभिक शिक्षा के दरवाजे खोलना। परियोजना में सरकारी ढाँचा की संरचनात्मक क्षमता को बढ़ाने पर भी कोई पुख़्ता जोर नहीं है। देश भर के 24 राज्यों से 1400 लोगों और संगठनों  ने शिक्षा के क्षेत्र में निजीकरण बढ़ने के खतरे को देखते हुए  इस परियोजना के स्थगन के लिए वर्ल्ड बैंक को खत लिखा है।

There are many concerns and issues which should be addressed immediately.

The most important among them is the change of the whole scenario. At the time of the development of the the Project STARS, COVID-19 pandemic was not considered. It was not there. The COVID-19 pandemic came to India only after January 2020 and the Project was visualized and planned much earlier. The COVID-19 fundamentally changed the whole scenario in the education sector. It has created new challenges, which was not visualised before Jan 2020.  There is digital divide in India. The backward area, the more digital problem.

85 % of the rural India does not have access to internet. Now how will they go for online education? There are many villages in the far flung areas which do not get electricity regularly. these people will not be able to recharge their mobiles. 
No-1, only 15 % of villagers have internet.
No-2, many of them do not get regular electricity to recharge their mobile.
No-3, The smart phones are with elders or parents. When they go out for work, they carry the phone with them. So very less % of children get access to smart phone to attend online classes.




No comments: